187 Brekurs og alpin ferdsel for skikjørere
Læringsmål
Deltakerne skal bevisstgjøres om viktigheten av sikkert veivalg på bre og i alpint terreng, og gjøres godt kjent med metodesett og tankegang for sikring og redning på bre, i snøbakker og utsatt terreng (dog ikke klatreterreng).
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Erfarne skikjørere som vil lære å gå trygt på bre.
Innhold
Samling 1. Timer med lærer: 2
- Introduksjon
- Presentasjon av kurset, instruktører og deltakere.
- Få et inntrykk av deltakernes forutsetninger, forventninger og mål med kurset.
- Tilpasning av utstyr, gjennomgang av utstyr og bruk, knuter og innbinding.
Samling 2. Timer med lærer: 9
- Bevegelseteknikk i is og snøbakketeknikk.
- Bevegelseteknikk, øvelse på sikkert område uten tau, enkel gange i is med tau, bruk av stegjern, øks, trinnhugging, hopping.
- Snøbakketeknikk - bruk av sikringsmidler i snø, bruk av øks, oppbremsing etc.
Samling 3. Timer med lærer: 9
- Tur
- Gange i små tau på snø og evt litt is.
- Veivalg og orientering.
Samling 4. Timer med lærer: 9
- Tur.
- Redning ved uhell/fall, og gjennomgang av tidligere temaer.
- Redning på snø i små tau. Hvordan ta vare på hverandre i redningssituasjoner?
Samling 5. Timer med lærer: 6
*Tur
- Oppsummering av kursinnhold.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Breboka, håndbok i brevandring, utgitt av DNT Fjellsport.
Håndbok for instruktører, DNT Fjellsport
Organisering og arbeidsmåter
Veiledning med instruktør/lærer
Instruksjon med lærer
Praktisk trening/arbeid
Praktisk-teoretisk gjennomføring.
Krav til lærer/instruktør
Godkjent breinstruktører etter Norsk Fjellsportforums (NF) standard.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.