190 Trinn 2: Speiderprogrammet i egen enhet
Læringsmål
Deltakerne skal etter endt kurs være i stand til å bruke metoder, verktøy og hjelpemidler til langtidsplanlegging av speideraktiviteter for egen enhet, med utgangspunkt i speiderprogrammet.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle modulene kan tas av speiderledere. Deltakerne skal ha gjennomført trinn 1: Jeg er beredt før kurset.
Innhold
Trinn 2 består av fire moduler. Det beregnes ca 3,5 time på hver modul.
Modul 1: Enhetsarbeid
-
Etter endt modul skal deltakerne:
- Ha god kjennskap til alle elementene i speidermetoden.
- Kunne bruke følgende elementer aktivt i speiderarbeidet:
- Symbolikk, rammer og lek
- Progresjon i aktiviteter og ferdigheter
- Medbestemmelse og ansvar
- Patruljesystemet
Vite hvordan de kan bruke speiderprogrammet og speidermetoden i egen enhet.
Innhold: Modul 1 inneholder temaene "Speidermetoden 2" og "Egen enhet".
Modul 2: Situasjonsorientert ledelse
Etter endt modul skal deltakerne:
- Kjenne til veiledning som metode og hvordan dette brukes i Norges speiderforbund.
- Ha fått øvelse i veiledning i en praktisk situasjon.
- Få forståelse for hva en konflikt er, hvordan en konflikt utvikler seg og hvordan en kan
forebygge og håndtere konflikter.
Innhold: Modul 2 inneholder temaene "Veiledning" og Konflikthåndtering".
Modul 3: Planlegging i egen enhet
- Etter endt modul skal deltakerne:
- Kunne utarbeide en langtidsplan for egen enhet, med utgangspunkt i
speiderprogrammet. - Kunne bruke evaluering og arfaringssirkelen til forbedring av arbeidet i enheten.
- Ha fått praktisk erfaring med planleggingshjelpemidler.
- Kunne ta hensyn til progresjon, individuelle forutsetninger og lokale forhold i
planleggingen.
- Kunne utarbeide en langtidsplan for egen enhet, med utgangspunkt i
Modul 4: Planlegging i praksis
- Etter endt modul skal deltakerne:
- Ha fått praktisk erfaring med langtidsplanlegging av arbeidet i egen enhet frem mot en speidertur.
- Ha gjennomført deler av innholdet i det som er planlagt.
- Ha evaluert planleggingen og gjennomføringen.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Ledelse i Norges speiderforbund
Trinn 2 - Kursplan
Kurset kan holdes både inne og ute. Kursstedet (ute/inne) bør inspirere til uformelt samvær (leirbålsplass, peisestue e.l. Speiderhytter eller forbundets leirsteder passer gjerne til dette). Friluftsliv som ramme velges når/hvis det er mulig. Å være ute gir mange muligheter og naturen styrker fellesskapet.
Organisering og arbeidsmåter
Veiledning med instruktør/lærer
Gruppearbeid
Diskusjon
Praktisk trening/arbeid
Kurset kan gjennomføres enten over en helg eller som separate moduler.
Speidermetoden bør brukes aktivt gjennom hele kurset. For å bevisstgjøre deltakerne på viktigheten av å bruke patruljesystemet og veiledning som metode, bør dette også være gjennomgående for hele kurset.
Krav til lærer/instruktør
Ansvarlig for gjennomføring av kurset må være oppnevnt av krets eller forbund som ledertrener i Norges speiderforbund.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.