204 Rallylydighet nybegynner
Læringsmål
Elevene skal etter fullført kurs kunne delta på fellestreninger i regi en hundeklubb.
Elevene skal etter litt egentrening, kunne starte i nybegynnerklassen i rallylydighetsstevner.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Deltakerne bør kunne litt grunnleggende lydighet (Sitt, dekk, gå pent i bånd med noe kontakt, vant til positive treningsmetoder).
Innhold
DAG 1 (5 timer med to instruktører)
- Hensikt og mål med kurset
- Plan for helgen, grunnregler for deltakelse (hensyn til hverandre, hund i bånd etc)
- Treningsmetoder; Shaping/lokking, bruk av klikker, godbiter/leke, positive trening
- Om rallylydighet; Historie, verdier, bane/skilt, flytende/stasjonære øvelser, klasser
- Demonstrasjon og Innlæring av klasse 1 øvelser; Sitt, dekk og lineføring, sitt foran, spiral, vri 90, temposkifter
- Hvordan dele opp øvelser i enkeltmomenter
- Oppsummering av dagen, plan for morgendagen
DAG 2 (5 timer med 2 instruktører)
- Spørsmål/kommentarer etter lørdag
- Ønsker for søndagen
- Mer om treningsmetoder; Target/klikker, timing og kriterier, Baklengskjeding (teori og trening)
- Flere øvelser fra klasse 1; Slalåm, sidesteg og vendinger
- Stevnetrening; Teori, oppvarming, belønning, banebygging, felles briefing
- Alle forsøker å gå en bane og får tilbakemelding på kritikkskjema (ikke poeng)
- Avslutning; Oppsummering, råd om videre trening, spørsmål/tilbakemeldinger, informasjon om fellestreninger i klubben, utdeling av kursbevis,
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Norsk Kennelklubbs regelverk for rallylydighet, samt oversikt over skilt som brukes i klasse 1
Organisering og arbeidsmåter
Veiledning med instruktør/lærer
Instruksjon med lærer
Diskusjon
Demonstrasjon
Praktisk trening/arbeid
Krav til lærer/instruktør
Instruktører på relevant nivå
Avsluttende prøve/eksamen
Deltakerne skal forsøke å gå en enkel konkurransebane, men det er ikke noen test/eksamen. Kurset skal gi deltakeren kunnskap nok til å kunne fortsette trening på egen hand og til å delta på fellestreninger i rallylydighet.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.