219 Drift av fylkes- og lokallag i NBS.
Læringsmål
- Deltagerne skal være i stand til å drive et aktivt lag i Norsk Bonde og Småbrukarlag.
- Deltagerne skal bli kjent med organisasjonens oppbygging, mål og prioriteringer.
- Deltagerne skal lære seg administrative rutiner
- Deltagerne skal vite hvordan man kan synliggjørelagets politikk.
- Deltagerne skal kjenne Studieforbundet og hvordan studiearbeid kan organiseres.
- Deltagerne skal være orientert om medlemsfordeler og kontingentssystem.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Styremedlemmer, ansatte og frivillige i fylkes-og lokallag
Innhold
1. Sammensetning og rammeverk
2. Årsmøte-stiftelsesmøte
- Nytt lokallag
- Tips til forarbeid
- Årsmøte
- Hvorfor trenger vi årsmøte?
- Planlegging og innkalling
- Årsmelding
- Valg av årsmøte
- Vedtekter
- Mønsterlover for lokallag
- Registrering i Brønnøysundregisteret
- Hvorfor registrere laget?
3. Økonomi
- Aktivitetsplan
- Budsjett
- Overholde budsjettet
- Regnskap
- Hva er pengene brukt på?
- Kontoplan
- 10 tips for å bygge opp et godt regnskap
4. Styret
- Ansvarsfordeling
- Forventninger og rolleforståelse
- Styrets ansvar og forpliktelser
- Ansvar ovenfor medlemmene
- Hvem bestemmer hva ?
- Konfliktløsning
- Demokrati i styret
- Styremøter
- Innkalling
- Planlegging
- Saksliste
- Referater
5. Kommunikasjon
- Kommunikasjon i styret
- Kommunikasjon med medlemmene
- Kommunikasjon utenfor organisasjonen
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Det er utarbeidet en organisasjonshåndbok.
I tillegg benyttes NBS sine nettsider, medlemsavis, internavis, vervemateriell, samt Studieforbundet sine nettsider.
Organisering og arbeidsmåter
Veiledning med instruktør/lærer
Gruppearbeid
Diskusjon
Studiesirkel (uten lærer)
Krav til lærer/instruktør
instruktør må ha god kjennskap til organisasjonen Norsk Bonde og Småbrukarlag
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.