240 Kurslederkurset
Læringsmål
* Deltakerne skal få innsikt i en kursleders oppgaver. Kurslederen skal lære å lede kurs i frivillig sektor og arbeide med voksne deltakere på kurs.
* Deltakerne skal få grunnleggende kunnskap om pedagogikk. Herunder lære om målbeskrivelser, arbeidsmåter, didaktisk kunnskap og evalueringsmåter.
* Deltakerne skal få fordypning om emnene voksenopplæring, tilpasset undervisning og utenforskap, samt friluftspedagogikk.
* Deltakerne skal gjennom arbeidsmåter, samarbeid med andre deltakere og praktisering få forståelse for feltet av frivillighet og at det behøves en egen tilnærming til møtet med den voksne deltakeren.
* Deltakeren skal gjennom arbeidsmåter, arbeidsoppgaver og samarbeid med andre deltaker få innsikt i praktisere hvordan det er å arbeide med voksne deltakere. Herunder lære om planlegging, gjennomføring og evaluering av kurs i frivillig sektor.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Kurset passer for alle som vil ha kunnskap om å være kursleder i frivillig sektor.
Innhold
Samling 1. Før kurset.
• Overordnet • Motivasjon og rekruttering • Praktisk
Samling 2. Kurslederen.
• Rollen • Psykologi • Planlegging • Didaktikk • Rammefaktorer
Samling 3. Kurset.
• Pedagogikk • Voksenpedagogikk • Tilpasset opplæring • Lese og skrivevansker • Utenforskap • Friluftspedagogikk
Samling 4. Kurset.
• Mål og målformuleringer • Mål i adferdstermer • Studieforbundet • Studieplanen • Lage ny studiepan
Samling 5. Evaluering og avslutning.
• Evaluering og evalueringsformer • Kompetanse, realkompetanse, CV • Kursbevis • Avslutning
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
* Kurset skal kunne holdes uten noen form for læremidler.
* Kurset er lagt opp med tanke på at deltakerne kan ha med PC og bruke den noe i oppgaveløsning og «for å slå opp med».
* Det forutsettes at kurslokalet på store deler av kurset har datanettverk.
Organisering og arbeidsmåter
Veiledning med instruktør/lærer
Instruksjon med lærer
Gruppearbeid
Diskusjon
* Kurset er stort sett lagt opp som en teoretisk innledning med en mer praktisk del med arbeidsoppgaver etter hver gjennomgang.
Krav til lærer/instruktør
* Det stilles ingen formelle krav for å holde kurset.
* Det er tenkt at den som holder kurset er kjent med frivillige organisasjoner og at vedkommende har undervist i slike sammenhenger tidligere.
* Det kan være en fordel å ha noe grunnleggende teoretisk- pedagogisk kunnskap.
Avsluttende prøve/eksamen
* Kurset gir kvalifikasjoner som vil hjelpe den som skal være kursleder i denne oppgaven.
* Det skal deles ut kursbevis når kurset holdes etter voksenopplæringsloven.
Utfyllende opplysninger
* Kurset anbefales for en gruppe på seks til femten deltakere. Antall deltakere vil imidlertid kunne variere med kursleders erfaring.
* Mange studieforbund gir ikke kurstilskudd til kurs med mindre enn tre deltakere.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.