2926 Snowboard
Læringsmål
Under dette kurset skal deltakerne få en innføring i hvordan man bruker et snowboard og skal gjennom ulike øvelser lære seg å stå på snowboard.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Målgruppen for kurset er barn og unge i alderen 10-19 år med ulike forkunnskaper innen idretten.
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Hvordan stå på snowboard?
Stikkord:
instruktør går igjennom hovedpunkter for hvordan et snowboard benyttes Instruktøren viser og forklarer hvordan man står i heis og stopper
Arbeidsform:
Foredrag/demonstrasjon/praktiske øvelser
Problemstillinger:
Hvordan komme seg opp heisen? Hvordan bremse og stoppe opp?
2. samling
TmL: 4
Tema:
Praktiske øvelser i snowboard
Stikkord:
Stå i heisen, bremse, svinge til høyre (letteste for de fleste), svinge til venstre.
Arbeidsform:
Praktiske øvelser med veiledning fra instruktør
Problemstillinger:
Bruk av vektfordeling når man svinger Bruk av stålkantene når man svinger
3. samling
TmL: 3
Tema:
Stå på snowboard
Stikkord:
Nå skal deltakerne prøve ut det de har lært og forsøke å gjøre lærdom og øvelser til praksis. De får lov til å prøve seg fritt men under oppsyn og med hjelp fra instruktør.
Arbeidsform:
Praktisk trening med veiledning
Problemstillinger:
Hvordan komme seg kontrolert ned alpinbakken
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
-
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Lærer/Instruktør må ha inngående kunnskaper om hvordan man står på snowboard og det kreves god kompetanse innen det å lære bort og videreformidle.
Utfyllende opplysninger
Det er viktig at deltakerne føler mestring under kurset, for å få lyst til å gjøre dette senere også. Det er ytterst få som kan kjøre snowboard kontrolert etter en så kort stund.