3031 4H-Fræs - idèutvikling
Læringsmål
Deltakerne skal få ideer og inspirasjon til arbeidet i klubben og til å utvikle mer spennende 4H-prosjekt
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
De over 16 år, som har deltatt på mange DAF-kurs tidligere
Innhold
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Fredag kveld. Bli kjent, introduksjon til kurset, avklaring om forventninger og målsetninger
Stikkord
- bli kjent, bli trygg -mål for kurset
Arbeidsform og gjennomføring
Øvelser, samtale
Problemstillinger
Hvorfor skal du som senior fortsatt være med i 4H? Hva kan du selv gjøre for å gjøre arbeidet i klubben og arbeidet med prosjektene mer spennende?
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Lørdag morgen: Teatersport og diskusjonsøvelser. Lørdag formiddag: Utviklingsarbeid i klubbene. Lørdag formiddag: Trivselsbygda. Lørdag ettermiddag: mer spennende 4H-prosjekt
Stikkord
- klubbaktivitet. -4H-prosjekt- -Trivselsbygda.
Arbeidsform og gjennomføring
teatersport, rollespill, gruppediskusjon, presentasjoner, idemyldring
Problemstillinger
Hva kan jeg gjøre for å gjøre mine siste år som 4H-medlem mer spennende? Hva kan jeg gjøre for å skape det lokalmiljøet jeg ønsker å leve i?
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Søndag: Fellesopplegg for alle på kurset, samarbeidsøvelser hvor de fra FiF har et spesielt ansvar for helheten, evalueringer
Stikkord
- samarbeid. -evaluering
Arbeidsform og gjennomføring
Abstrakt samarbeidsoppgave. Muntlig og skriftlig evaluering
Problemstillinger
- Hvor flinke er vi til å samarbeide? - Hvor viktig er samarbeid i et klubbstyre? -HVordan kan vi bli flinkere til å samarbeide? - Hva har vi lært på dette kurset? -Hva slags videre styre-oppfølging ønsker vi fra 4HST?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Egenprodusert materiell, materiell fra prosjektet Trivselsbygda, materiell fra tidligere trivselsagentkurs.
Materiell fra instruktørkurs og trivselsagentkurs
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
4H Norges kursinstruktørutdanning og trivselsagentkurs i 4H ST
Avsluttende prøve/eksamen
Muntlig evaluering sammen med andre kursinstruktører. Skriftlig evalueringsskjema.