332 Birøkt for skoleelever
Læringsmål
- Lære om hele sesongen i bigården fra blomstring med bier som trekker på pollen til høsting av honning.
- Øke forståelsen for sammenhengen mellom pollinerende insekter og matproduksjon
- Øke forståelsen for sammenhengen mellom pollinerende insekter og hele økosystemet
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Målgruppe er skoleelever og deres lærere/assistenter. NB! Det gis ikke tilskudd til kurs der det er færre enn tre deltakere som er 14 år eller eldre.
Innhold
- Årets start med blomstring
- Bier som trekker på pollen
- Bier som trekker på nektar
- Hvordan blir egg, larver og bier til?
- Hvilke oppgaver har de forskjellige bier i bikuben og i naturen?
- Hvordan lager biene honning?
- Hvordan høster vi honningen?
- Røring og tapping av honning på glass
- Andre produkter fra bikuben, f.eks. propolis og pollen
- Bikuben på nært hold
- Stell av bier
- Hvordan holde rammer?
- Hvordan ta på bier?
- Hvordan oppføre seg i nærheten av bier og bikuber?
- Smake honning rett fra kuben
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Min lille bok om bier m/oppgaver av Jon Ola Tobiassen, birøkter og lærer. Ta kontakt med Eiker Birøkterlag for å få utlevert heftet.
Elevene får utdelt oppgavehefte som skal være forberedelse til dag 2.
Skolene får tilsendt læremateriell som kan skrives ut til elevene.
I bigården får elevene utlevert personlig sikkerhets utstyr før de er med på stell av bier.
Organisering og arbeidsmåter
Veiledning med instruktør/lærer
Instruksjon med lærer
Gruppearbeid
Diskusjon
Demonstrasjon
Praktisk trening/arbeid
Elevene kan jobbe i grupper eller alene.
Krav til lærer/instruktør
Må være erfaren birøkter og like å jobbe med unger
Utfyllende opplysninger
Kurset går over 2 dager. Den første dagen er undervisning på skolen med instruktør hvor teoridelen blir gjennomgått og elevene diskuterer seg imellom og med instruktør. Dag 2 er i bigården.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.