3320 Klubbrådgiver i 4H
Læringsmål
Gi de voksen i 4H klubbene en bedre start på året og opplæring i hva det vil si å være en klubbrådgiver i 4H. Kurset skal inspirere og gi gamle og nye klubbrådgivere frisk giv til å starte 4H året. Hovedfokuset er natur og bruken av naturen i 4H sammenheng
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Voksne i 4H. De fra 18 år og opp
Innhold
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Inspirerende klubbarbeid
Stikkord
Klubberfaring og hvordan man kan drive klubber på forskjellige vis.
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning
Problemstillinger
Hvordan få ute/naturmøter innarbeidet i møtene? Hvordan jobber man med store medlemstall? Hvordan får vi aspirantene til å fortsette?
2. samling
Timer med lærer: 8Timer uten lærer: 1
Tema
Nye utfordringer i 4H
Stikkord
Kurs i behandling av nytt medlemsregister Kurs i bruken av naturen på en aktiv måte : Gode naturopplevelser- inkluderende friluftsliv. Kurset gir mulighet til å få mer aktive utemøter Todelt program: Del 1; 4H arbeid for de som har vært med ei stund. Gruppearbeid på tvers av klubbene for å få hentet mest mulig erfaringer fra hverandre Del 2; opplæring av nye klubbrådgivere
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning / aktiv læring/ praktiske oppgaver og gruppeoppgaver
Problemstillinger
Hvordan møter vi en mer teknologisk hverdag i 4H? Opplæring av nye klubbrådgivere Hvordan rekruterer vi voksne? Hvordan legger man opp til inspirerende møter for de eldste? Kurs i friluftsaktiviteter.
3. samling
Timer med lærer: 2Timer uten lærer: 1
Tema
Naturmøteplasser
Stikkord
Samarbeid på tvers av klubbene - Bidra til samlende uteaktiviteter og opparbeidelse av felles samlingsplasser ut i naturen.
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning og gruppeoppgaver
Problemstillinger
Hvordan kan vi benytte lokalmiljøet på best mulig måte? Bruk av naturmøteplasser! Er det noe klubbene kan gå sammen om å opprette? Hvordan jobber man sammen i regioner?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Veiledere fra 4H Norge Utdelt materiale fra forelesningsnotater levert ut fra de som holder foredragene
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Kunnskap om det som skal læres bort. Ha pedagogiske kunnskaper ( en del av foreleserne har lærerbakgrunn)
Avsluttende prøve/eksamen
Utdelt evalueringsskjema som det utarbeides en evalueringsrapport av.