3431 Patruljeførerkurs 2 (Peff 2)
Læringsmål
Gjøre deltakerne bedre forberedt til å lede en speiderpatrulje, særlig med tanke på planlegging av møter og turer.
Dette oppnås gjennom;
- å bli bevisst på hva som kreves for å planlegge en tur
- å kunne bli bevisst på hvordan de bruker treningsprogrammet på tur
- å gjennomføre en patruljetur
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Nåværende og nye patruljeførere og assistenter, dvs. 13-17 år gamle.
Innhold
1. samling
TmL: 5
Tema:
Åpning av kurset, bli kjent, gruppeinndeling.
Modul 1: Turforberedelser.
Stikkord:
- Sjekkliste før tur: informasjon, utstyr, sikkerhet, ansvarsfordeling
- Peffens og assens rolle på tur: trivsel, trygghet, ansvarsfordeling, informasjon, faglig og sosial utvikling
- Verdiformidling i speidingen: refleksjon over og formidling av speidingens verdigrunnlag
Arbeidsform:
- Lekbetonte/kreative arbeidsformer under den innledende åpning/blikjent aktiviteten.
- Bruke plenum eller patruljen til gjennomgang og refleksjon rundt sjekklisten.
- Samtaler i patruljer/rollespill, oppsummering i plenum, oppgaver, lage sjekkliste og oppgaver for peffens og assens rolle.
- Bruke leirbålsprat som arena for refleksjon rundt speidingens verdigrunnlag og omsetting av dette i praksis.
Problemstillinger:
Åpning av kurset:
- Hvordan bli kjent?
- Hvilke forventninger har vi til kurset?
- Hvordan dele inn i patruljer?
Sjekkliste:
- Hvilken informasjon fikk speiderne?
- Hva måtte de sørge for? Hva sørget kursstaben for?
- Hva pleier deltakerne å gjøre i egen tropp/patrulje?
- Hvor mye ansvar har patruljen i planleggingen av troppsturer og patruljeturer?
- Hvor mye informasjon får troppslederen?
- Hva er hjemmeleder? Hvem brukes som hjemmeleder?
- Hvem har ansvar for at utstyret er i orden?
- Hva pleier de å bruke av hjelpemidler i planleggingen?
- Hvor viktig er god planlegging for at turen skal bli vellykket – eksempler?
- Hvordan ivaretar vi sikkerhet på turen?
Peffens og assens rolle:
- Hvordan det går på en tur hvor peffen ikke tar ansvar?
- Hva er viktige forutsetningen for en god tur?
- Hva er peffens og assens rolle i dette?
Verdigrunnlag:
- Diskuter Baden Powells mål om at speidere skal bidra til å skape en bedre verden og hva dette innebærer i dagens samfunn.
- Hva sier lov, løfte, valgspråket og andre speideridealer om formålet med speidingen?
- Hva vil det si å være ansvarsbevisst?
- Hva har vi i treningsprogrammet som handler om å være ansvarsbevisste mennesker og å skape en bedre verden? Hvordan kan vi jobbe med disse punktene?
- Hvilken rolle har speiderne i lokalsamfunnet?
- Hva betyr god tørn og hvordan kan vi bruke det i speiderarbeidet?
- Hva gjør de forskjellige speidergruppene i dag for å engasjere seg i samfunnet?
- Mener vi noe med speiderløftet vårt? Hva betyr det for deg?
- Hva har vi i treningsprogrammet vårt som handler om å være åpen for Gud, hjelpe andre og leve etter speiderloven?
- Er verdigrunnlaget viktig for speidingen i dag? Er det viktig å ta vare på det?
- Hvilke aktiviteter kan vi bruke i patruljen for å ta opp disse teamene og for å formidle disse verdiene til speiderne?
- Hva kan vi gjøre som ikke er prøvd før? Hva kan vi gjøre på en patruljetur?
- Hva er viktig å tenke på når man begynner planleggingen?
2. samling
TmL: 4
Tema:
Modul 2: Turplanlegging
Stikkord:
- Bruk av treningsprogrammet.
- Lære å sette mål.
- Få erfaring med Min speiderlogg.
- Lære å tilpasse programmet.
- Hjelpemidler i forbindelse med turplanlegging og -gjennomføring.
- Bli kjent med relevant turplanlegging på nett.
- Planlegging av patruljetur.
- Lære å sette opp turplan og fordele oppgaver.
- Lære om informasjon og kommunikasjon i forbindelse med tur.
Arbeidsform:
- Lager turregler basert på arbeid i plenum og diskusjoner i patruljer.
- Samtal og visning av hjelpemidler i plenum og arbeid i patruljer etterpå.
- Patruljen setter opp detaljplan for turen.
- God og dårlig kommunikasjon diskuteres. Skriftlig informasjon lages.
Problemstillinger:
- Bruk av treningsprogrammet:
- Hva har vi gjort på denne turen så langt? Hva har vi lært?
- Kan vi basert på det fylle ut noen punkter i Min speiderlogg?
- Er det noe vi gjorde i forkant av denne turen som passer til punkter i treningsprogrammet?
- Hvordan bestemmer dere hva dere skal gjøre på turen?
- Er det viktig å ha et felles mål for turen som alle er enige om? Pleier dere å ha mål for turene deres?
- Kan turen ha en ramme? Hvordan kan denne rammen brukes for å gjøre turen mer spennende?
- Hvilke punkter i treningsprogrammet passer bra til å gjennomføres på tur?
- Kan dere forvente at alle patruljemedlemmene vet og kan like mye?
- Er tur en god opplæringsarena?
- Bør programmet tilpasses slik at alle får delta – både de eldre speiderne med mye erfaring og de yngre? Hvordan kan det gjøres?
Hjelpemidler:
- Hvilke ferdigheter/kunnskaper har vi i patruljen?
- Kan vi bruke noe av dette?
- Hvordan vil ansvarsfordeligen på turen se ut med tanken på erfaringer til hver av patruljemedlemmene?
- Er det noe vi ikke kan selv, men kan bruke ekstern hjelp til? Hvem kan vi bruke i så fall?
Planlegging patruljetur:
- Hvordan utarbeide en detaljeplan basert på utdelt mal?
Informasjon:
- Hva motiverer deg til å dra på tur?
- Hvor viktig er det for deg å få informasjon i god tid?
- Hvor viktig er det å få skriftlig invitasjon?
- Hvor viktig er for deg å vite hva du skal gjøre på turen?
- Hva kjennetegner god informasjon om tur/ kommunikasjon på tur?
- Hvis dere kunne velge, hvordan ville dere valgt å formidle denne informasjonen – i et brev, muntlig på et møte, på e-post, på sms, på telefon via hjemmesiden?
3. samling
TmL: 10
Tema:
Modul 3 og 4: Gjennomføring av turen. Sikkerhet. Avslutning.
Stikkord:
- Erfaring med å dra på dagstur der de bruker det de har lært.
- Evaluering med oppsummering, erfaringsdeling og tilbakemeldinger.
- Sikkerhet på tur.
- Bruk av utstyr.
- Veien videre forteller den enkelte om de muligheter de har i speiding videre.
Arbeidsform:
- Under dagsturen vises planen for godkjenning og turen gjennomføres.
- Evaluering gjennom samtale og innsamling av erfariner i patruljen
- Gjennomføre risikoanalyse om sikkerhet
- Postløype og trening i bruk av utstyr.
Informasjon om Peff 3.
- Under avslutningen av kurset brukes visualisering eller andre evalueringsmetoder.
- Utdeling av merke
Problemstillinger:
Dagstur:
- Hvordan legge vekt på dette under turen;
- kommunikasjon?
- samarbeid i patruljen og ansvarsfordeling?
- turprogrammet og vanskelighetsgarden i forhold til deltakernes nivå?
- bruk av treningsprogrammet?
- gjennomføring av planlagte aktiviteter?
- disponering av tid?
Evaluering:
- Hvordan var turen?
- Gikk alt etter planen?
- Oppnådde vi mål vi satte for oss?
- Er alle fornøyd? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvordan var det å følge planen?
- Hvordan var samarbeidet og kommunikasjonen?
- Hvordan klarte peffen/assen seg?
- Hva har dere lært/erfart på turen?
- Har patruljene hatt liknende eller forskjellige opplevelser?
- Sikkerhet\ Hva kunne gå galt?
- Hvor sannsynlig er det? Hvor alvorlig?
- Hva kunne vi gjøre for å unngå dette?
- Hva kunne vi gjøre hvis noe gikk galt?
- Hvordan var turen i forhold til deltakernes nivå?
- Hvor forberedte var deltakerne? Var den sikkerhetsvurderingen som ble gjort under planleggingen av turen, tilstrekkelig?
Utstyr:
- Hvordan vedlikeholder, reparerer og lager vi eget utstyr?
Veien videre:
- Hvordan er Peff 3?
Avslutning
- Hvordan evaluerer vi kurset til slutt?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Kursmanus med forslag til gjennomføring – Peff 1 og Peff 2
- Kursbeskrivelse
- Tips til staben
- Sikkerhet på tur-hefte
- Kursplan
- Kursbevis – Peff 1, Peff 2 og Peff 3
- Deltakerhefter
For lærer/instruktør:
- Førerpatruljen
- Patruljeførerhåndboka
- Sikkerhet på tur
- Deltakerhefter Peff 1 og Peff 2
- Speiderbasen
- Speiderboka
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Minst én i staben bør ha ledertrenerkompetanse. Det er også naturlig at veilederne selv har erfaring fra troppsarbeid og er kjent med arbeidsprinsippene og -metodene som benyttes i troppen. For at veilederne skal være i stand til å veilede patruljen og holde enkelte av kursøktene, er det en generell forutsetning at de på forhånd har gjort seg kjent med kursets innhold og relevant fagstoff.
Avsluttende prøve/eksamen
Kurset blir i første omgang evaluert av deltakere. Disse tilbakemeldingene blir tatt med til en intern evaluering i staben.
Utfyllende opplysninger
Kurset bygger videre på Patruljefører 1 (Peff. 1.)