397 Sopp: Feltmykologi grunnkurs
Læringsmål
Kandidaten skal få erfaring med å bruke systematikk for å bli sikrere i artsbestemmelse av sopp i felt og å legge inn kvalitetsobservasjoner på Artsobservasjoner.no. Kurset inkluderer bruk av oppdaterte fagkilder og kan inkludere en introduksjon til grunnleggende mikroskopering av sopp.
.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Kurset passer alle som har gjennomgått Utdanning for soppsakkyndige eller har tilsvarende kunnskap.
Innhold
Kurset er praktisk og består av ekskursjoner i felt og arbeid med materialet i etterkant. Kandidatene skal i størst mulig grad få jobbe med materiale de selv har funnet.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
I kurslokalet må man ha et godt utvalg oppdatert litteratur.
Sjekk også NSNFs oversikt på faglitteratur på sopp, som oppdateres årlig og samlingen over nettressurser på sopp under tillitsvalgtsidene på Soppognyttevekster.no
Man skal også ha tilgjengelig minst et mikroskop og tilhørende materiell for å kunne demonstrere hvordan man lager preparater.
Organisering og arbeidsmåter
Kurset skal være praktisk og ekskursjon i felt er nødvendig, normalt 50% av kurstiden.
Man kan i tillegg legge inn et nettmøte der man i etterkant diskuterer og oppsummerer funnene som man eventuelt ikke fant ut av under den fysiske delen av kurset.
Krav til lærer/instruktør
Lærer/instruktør må ha god erfaring med kartlegging i Artsobservasjoner.no og med mikroskopering av sopp.
Avsluttende prøve/eksamen
Kurset har ingen avsluttende prøve.
Utfyllende opplysninger
Forbundet har fem mikroskoper til gratis utlån til slike kurser. All informasjon ligger i Styrehåndboken for tillitsvalgte i NSNF på denne lenken. (krever innlogging som medlem i NSNF)
Gjennomførte kurs på minimum åtte kurstimer gir rett til tilskudd fra NSNF. Se styrehåndboken for gjeldende satser. Utbetaling av tilskudd forutsetter at arrangøren sender rapport for godkjent kurs til post@soppognyttevekster.no
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.