436 Registrering av eventyrskog/friluftslivsområde
Læringsmål
Forstå registreringsmetodikk for registrering av eventyrskog utarbeidet av Naturvernforbundet i Oslo og Akershus. Kunne vurdere om et område tilfredsstiller kravene i markaloven om mulig vern for friluftsliv. Kunne gjennomføre praktisk registreringsarbeid i et aktuelt område. Kunne sammenstille observasjoner for en samlet vurdering av et område.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Tur og naturinteresserte - ingen fagkunnskap er nødvendig
Må kunne gjennomføre registrering i felt
Innhold
Kurs i metodikken og registreringsarbeidet (nettmøte 2,5-4 timer)
Innledning om området og omgivelser
Elementer i eventyskog, metodikk, hvordan verdsette og notere funn (skjema/kart)
Momenter som kan inngå i registreringen:
- Naturforhold: skogtyper – vann – myr – karakterarter – arter/forekomster som krever spesielle hensyn
- Eventyrskog: friluftslivsmuligheter – opplevelsesverdi – variasjon – romfølelse – utsikt – historisk aktivitet
- Friluftsliv: eksisterende stier – rasteplasser – bålplasser – spillplasser – fiske – jakt – bær/sopp
- Mulig utvikling av området og ev. skjøtsel
Feltarbeid: Minimum en dag, gjerne to dager/helg
- Gruppevis registrering i området. Utfylling av skjema for vurdering av eventyrskog. Notere friluftskvaliteter på kart.
- Etterarbeid: Inndeling i delområder basert på hva som blir funnet/registrert
- Ev. starte en prosess for frivillig vern
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
https://naturvernforbundet.no/noa/markas-eventyrskoger/category2197.html
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-05-35 - § 11.Særskilt vern av friluftslivsområder
Det må utarbeides kart over området med eksisterende informasjon om: Naturforhold, arter, skog, bruk til friluftsliv, eierforhold, tidligere bruk, kulturminner, flyfoto og topografi.
Organisering og arbeidsmåter
Nettkurs (registeringsmedtodikk)
En/to dager befaring/registrering
Felles oppsummering og etterarbeid
Krav til lærer/instruktør
Inngående kunnskaper om friluftsliv, naturforhold og forvaltning av skog
Avsluttende prøve/eksamen
Nei
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.