503 Varme arbeider (Byggeplass)
Læringsmål
Å gi deltakerne kompetanse som kreves av forsikringsselskapene for varme arbeider på byggeplass.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle som trenger kunnskap og autorisasjon i forbindelse med bruk av varme, som f.eks. sveiseapparat og vinkelsliper, for å tilfredsstille forsikringsselskapenes krav.
Innhold
Finansnæringens Hovedorganisasjon har, i samarbeid med skadeforsikringselskapene i Norge, etablert en godkjenningsordning/sertifikat for alt personell som utfører varme arbeider.
Med varme arbeider forstås bygge-, installasjons-, monterings-, demonterings,- reparasjons-, vedlikeholds- og lignende arbeider hvor det benyttes åpen ild, oppvarming, sveise-, skjære-, lodde- og/eller slipeutstyr.
Deltakeren skal etter endt kurs kunne:
- Kjenne til aktuelle krav, lover og forskrifter for bruk av varme på byggeplassen.
- Kjenne til slokkeutstyr og bruk av dette.
- Kjenne til aktuelle sikkerhets- og vernetiltak.
Deltakerne skal lære
- Forskrifter og regelverk
- Brannteori
- Bruk av åpen flamme på byggeplass
- Slokkeutstyr
- Verne- og sikkerhetsarbeid
Før deltaker vil få utstedt kompetansebevis fra norsk brannvernforening kreves dokumentert gjennomført slukkeøvelse.
Kompetansebeviset har en varighet på 5 år.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Gjeldende regelverk
Organisering og arbeidsmåter
Enten fysisk kurs i klasserom med lærer, og avsluttende praktisk prøve og eksamen. Eller digtal læring m/eksamen kombinert med en praktisk prøve.
Merk at tid til avsluttende prøve/eksamen er ikke tilskuddsberettighet og ikke skal rapporteres inn.
Krav til lærer/instruktør
Lærer må være godkjent for å holde sertifiseringskurs i varme arbeider på byggeplass.
Avsluttende prøve/eksamen
Enten fysisk kurs i klasserom med lærer, og avsluttende praktisk prøve og eksamen. Eller digtal læring m/eksamen kombinert med en praktisk prøve.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.