5233 Rovdyrjakt
Læringsmål
Spre kunnskap om biologi og adferd, jakt- og fangstmetoder, sporing og peiling av store rovdyr.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Jegere som vil søke om jakt på rovvilt samt de med generell rovdyrinteresse.
Innhold
1. samling
TmL: 4
Tema:
Biologi ag adferd, lover og forskrifter.
Stikkord:
Generell info om levesett og hvilke lover som regulerer rovviltet.
Arbeidsform:
Undervisning med spørsmålstilling.
Problemstillinger:
- Hvordan lever rovdyrene og hvorfor?
- Hva sier lovverket om forvaltning av store rovdyr?
2. samling
TmL: 4
Tema:
Jakt- og fangstmetoder, peiling.
Stikkord:
- Utfordringer ved rovviltjakt, hvilke jakt- og fangstmetoder er brukt.
- Peiling av rovvilt - begrensninger og utfordringer.
Arbeidsform:
Undervisning med spørsmålstilling.
Problemstillinger:
- Utfordringer ved rovviltjakt, hvilke jakt- og fangstmetoder er brukt.
- Peiling av rovvilt - begrensninger og utfordringer
3. samling
TmL: 8
Tema:
Praktisk sporing av rovvilt.
Stikkord:
Følge rovviltspor og lese adferdsmønster.
Arbeidsform:
Praktisk feltarbeid.
Problemstillinger:
- Hvordan lese sporavtrykk etter rovvilt?
- Hva kan vi finne ut om viltarten gjennom praktisk sporing?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Lover og forskrifter.
- Spor og sportegn av store rovdyr (hefte).
- Bjørn, jerv, ulv og gaupe (hefte).
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Generell stor kunnskap om rovvilt samt mye erfaring fra sporing.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.