534 NF Brefører
Læringsmål
Deltakerne skal bevisstgjøres om viktigheten av sikkert veivalg på bre og alpint terreng som brefører. Deltakerne skal gjøres godt kjent med metodesett og tankegang for sikring og redning på bre, i snøbakker og utsatt terreng (dog ikke klatreterreng), samt overgang fra bre til fjell.
Deltakerne skal vise at de kan orientering og veilede grupper på bre i føringssammenheng. De skal også ha tilstrekkelig turerfaring til å ha overskudd og god utholdenhet underveis, samt inneha god bevegelsesteknikk i oversiktlig terreng på snødekt bre og blåis.
Deltakerne skal videre læres grunnleggende kunnskap og ferdighet innen naturvennlig ferdsel, og være i stand til å formidle dette videre i praksis som brefører. Kurset skal anspore til refleksjon over instruktørens formidlerrolle og ansvar.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
• Være 18 år innen kursstart.
• Gjennomført NF grunnkurs bre eller tilegnet seg tilsvarende kunnskap på annen måte
• Dokumentere minst 10 dager på bre i privat regi, både blåis og snødekt bre, i løpet av de siste to årene. Kandidaten skal ha vært på ulike breer.
• Minst 20 dager i alpint høyfjellsterreng (dette kan være ski, klatring, isklatring etc.). 10 av disse dagene kan være en del av de 10 dagene på bre i opptakskravet.
• Praksis som breførerassistent eller lignende kan veie opp for øvrige krav.
• Generell leder- eller instruksjonserfaring vil telle positivt
• Referanse til to personer, fortrinnsvis instruktører.
Presisering: Minst 20 døgn i alpint høyfjellsterreng og minst 10 dager på ulike breer (utenom brekurset og i løpet av de siste 2 år) må dokumenteres spesifikt.
Det er viktig at det blir dokumentert at erfaring fra breområder er selvstendig erfaring, der man har vært med på veivalg og sikring underveis. Erfaring fra turer som andre har ledet er av mindre interesse. Det må også dokumenteres variert erfaring med flere turer fra både snødekt bre og blåis, men det er ikke nødvendig med hele brefall. Høy alpin erfaring fra andre aktiviteter kan veie opp mot færre dager på bre.
Innhold
Temaliste
Deltakerne skal lære om metoder knyttet til breføring på blåis og enkel snødekt bre. Deltakerne skal få mest mulig egenpraksis i bevegelsesteknikk på snø og is, sikringsarbeid i små og store taulag, veivalg i små og store taulag, kameratredning og orientering på snø og is.
Det er viktig at det skapes et trygt læringsmiljø og kurset skal gjennomføres som et kurs der det er gjensidig læring. Metodene som velges skal begrunnes, for å utvikle metodekompetanse og bevissthet om ulike måter å løse oppgaver på.
Deltakerne skal motiveres til å være aktive i læringssituasjon, ta initiativ, være deltakende idiskusjoner og vise forståelse og innsikt i tema som tas opp.
Forslag til dag for dag-plan
Kurs dag 1 – blåis
• Stegjernsteknikk med og uten isøks.
• Innbinding i små (4-6 personer) og store (7-20 pers) taulag i blåis. Diskutere
• konsekvens/risiko med ulike taulagsstørrelser.
• Diskutere hvordan man jobber med taulag i føringssammenheng.
• Plassering av isskruer og standplass på is.
• Taulagsrutiner på is i små og store taulag.
Tema: glasiologi (brelære)
Kurs dag 2 – blåis
• Hvordan føre små og store taulag. Veivalg og risiko.
• Tilrettelegging av føringsrute med trinnhogging.
• Bruk av sikringsmidler ved føring. Diskutere når man bruker isskruer eller i situasjoner man benytter seg av jernstaur for å sikre taulag.
• Kameratredning. 1:2, 1:3, 1:6-talje. Hvordan utøve kameratredning i føringssituasjoner i blåis
• (ved bruk av separat redningstau)
Tema: Bre- og fjellsporthistorie.
Kurs dag 3 – blåis
• Standplass på is.
• Topptauklatring med gjester i føringssituasjoner og metoder for det.
• Klemknutegang som metode for selvredning. Rappell av og på bre, og metoder for å lage abalakovforankring.
• Metoder med tauklemme på hovedtau og heising direkte på hovedtau.
• Presisering: metoder der man må redde gjest fra sprekk der gjest ikke kan hjelpe til.
Tema: HMS og produktkontrolloven
Tema: førstehjelp i føringssituasjoner på blåis
Temaer (hvis Fåbergstølsbreen): kryssing av elv til bre, alpine farer
Kurs dag 4 – snødekt bre
• Snøbakketeknikk med og uten isøks.
• Sikringsmidler i snø og standplass på snø.
• Innbinding i små og store taulag på snødekt bre. Diskutere konsekvens/risiko osv.
• Taulagsrutiner på snø.
• Veivalg og orientering på bre. Bruk av kart, kompass og GPS.
• Redning på snødekt bre med 1:2, 1:3 og 1:6. Formålet må her må være å tydeliggjøre forskjeller fra redning på is.
Tema: orientering, kart, kompass, bruk av GPS-verktøy, turplanlegging for neste dag
Kurs dag 5 – snødekt bre
• Turdag på en enkel snødekt bre. (valg av egnet rute/turplanlegging/orientering)
• De planlegger tur, og man går gjennom orientering og turplanlegging dagen før.
• Bør etterstrebes å gjøre en redning på snødekt bre for å se om de behersker det skikkelig.
Tema: førstehjelp i føringssituasjoner på snødekt bre
Kursevaluering og evaluering av deltakerne.
Andre temaer som dekkes i løpet av kurset:
• Kjennskap til den alpine redningstjenesten
• HMS og produktkontrolloven
• Natur, om fauna og flora, geologi, meteorologi, brelære – dette er tema som bør tas opp når det faller seg naturlig ute på tur
• Kjennskap til standarder (som Nasjonal standard), lover (som produktkontrolloven, internkontrollforskriften og allemannsretten), regler og organisasjoner (som lokale breførerlag og DNT)
• Verdier og normer i norsk friluftslivstradisjon og fjellsporthistorie
• Alpine farer
• Klær, mat og drikke – førerens ansvar?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
• Breboka av Sindre Haslene Hox (2008)
• NF metodesett
• NF instruktørveiledning
• Nasjonal standard til Norsk Fjellsportforum
Organisering og arbeidsmåter
Varighet
Minimum 48 timer fordelt på 5 dager.
Krav til kurssted
NF breførerkurs skal foregå på blåis og snødekt bre som er enkle og oversiktlige.
Kursopplegg
NF sin nasjonale standard pkt. 3.2.1 skal være førende for gjennomføringen av NF breførerkurs.
De teoretiske emnene bør gjøres utendørs så langt det lar seg gjøre, men det kan være aktuelt å ta noen teoretiske emner når man er tilbake fra tur.
Det er fordelaktig å avslutte kursdagene senest kl. 18 for at deltakerne får egentid på kveldene. Det er vesentlig at de får pause, og ikke minst for instruktørene. Unntak er når dere skal gjøre turplanlegging.
Krav til lærer/instruktør
Kursleder må være minimum NF breinstruktør 2 eller fjellkursleder. Medinstruktør kan være breinstruktør 1 med minimum 10 dagers erfaring som kursleder på grunnkurs bre.
Avsluttende prøve/eksamen
Deltakerne skal innlede dette selv med å vurdere seg på temaene sikkerhet, egenferdighet, formidlingsevne og lederegenskaper. De konkrete vurderingene skal føres inn på evalueringsskjema i kandidatens loggbok.
Det gis vurdering bestått/ikke bestått, men kandidaten må gjennomføre to dagers praksis med en veileder som er minimum godkjent NF brefører før endelig godkjenning foreligger.
Utfyllende opplysninger
Se Norsk Fjellsportforum (NF) sin nasjonale standard for breførerkurs.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
- Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.