536 NF Breinstruktør
Læringsmål
Formål og læringsmål for kurset
Formålet med breinstruktørkurs er at man skal lære å holde brekurs. Dette vil omfatte brekurs for tomannstaulag og flermannstaulag med de metodene det betyr. Denne modulen er for de somønsker å jobbe både med kurs og føring på bre.
Gjennomgående på dette kurset er å få kandidatene til å reflektere når man instruerer og når man veileder. Fokuset på dette kurset må være hvordan man skal lære vekk breferdsel til deltakere på ulike typer brekurs.
Breinstruktørkurset skal også være en praktisk eksamen hvor deltakerne skal vise at de har
nødvendig forståelse, kunnskap og egenferdighet innen sikkerhet, sikringsarbeid, breferdsel og formidling, samt vise at de har nok initiativ og driv til å fungere som instruktør.
Breinstruktørkurset består av fire dager, og det er bestått/ikke bestått.
Læringsmål
Etter endt kurs skal deltakerne beherske de temaene som inngår i breførerkurs og breinstruktørkurs godt nok til å kunne gi brekursdeltakere kompetent, sikker og inspirerende veiledning.
De skal:
• Ha en grundig forståelse av utstyr til brevandring og bruken av dette, og kunne vurdere utstyrets ulike funksjoner, bruksområder og begrensinger. De skal forstå hva som er feil bruk av utstyret og hvilke konsekvenser det kan medføre, og de skal kunne formidle dette til deltakere i en kurssammenheng
• Kunne bruke og vurdere standard metodesett for ferdsel på bre og kunne formidle dette til deltakere i en kurssammenheng
• Ha en grundig forståelse av, og evne til å bruke, standard metodesett for mer avansert redning utover det som er hensiktsmessig å lære vekk på nybegynnerkurs
• Kunne velge og beherske standard metoder for kameratredning, samt å formidle disse til deltakere i en kurssammenheng
• Forstå og mestre grunnleggende prinsipper for friluftslivsveiledning, og kunne velge hvilke pedagogiske arbeidsformer som egner seg best for å formidle de ulike læringsmomentene
• Anerkjenne det ansvaret som følger med instruktørrollen, kunne ta ledelse, og framstå som en trygg og god leder i en kurssammenheng
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
• Godkjent brefører
• Minimum fem dokumenterte turer utover opptakskravene til breførerkurs på forskjellige breer som inkluderer overgang is/snø, og overgang fra bre til fjell.
• Gjennomført 4 dagers assistentpraksis som beskrevet i kapittel 2.5.5 Assistentpraksis før breinstruktørkurs.
Innhold
De teoretiske og praktiske temaene skal deltakerne formidle. Det må fordeles hvilke deltakere som introduserer disse temaene, og deretter kan det være en diskusjon rundt hvordan man formidler dette på et grunnkurs. De teoretiske emnene bør etterstrebes å være ute på tur så langt det lar seg gjøre.
Ved presentasjon av temaet de har ansvar for så må deltakerne reflektere om hvordan man formidler ulike temaer på kurs, hva slags temaer man formidler på kurs, hvorfor man formidler ulike temaer på kurs, når man gjør det og hvor man skal formidle ulike temaer.
Hvordan, hva, hvorfor, når og hvor må ligge til grunn på breinstruktørkurset.
Sikkerhet til deltakere og instruktører må ivaretas gjennom hele kurset, og deltakerne må reflektere rundt dette i kurssituasjonen.
Kurs dag 1 - enkel/komplisert blåis
Instruksjon/veiledning av:
• Stegjernsteknikk med og uten isøks
• Sikringsmidler på is og standplass
• Innbinding i flermannstaulag (4-7 personer) og taulagsrutiner
Egenferdighet/instruksjon/veiledning:
Veivalg/ferdsel i avansert blåis ved bruk av sikringsmidler
Teoretisk tema: brelære og meteorologi
Teoretisk tema: fauna og flora
Teoretisk tema: førstehjelp i høyfjellet og den norske redningstjenesten
Kurs dag 2 – tomannstaulag og redning (snøfonn, evt. enkel snødekt bre)
Instruksjon/veiledning av:
• Snøbakketeknikk med og uten isøks
• Sikringsmidler i snø og standplass
Egenferdighet/instruksjon/veiledning:
• Tomannstaulag. Innbinding, veivalg, vurdering av når man skal benytte tau etc.
• Diskutere begrensninger ved bruk av tomannstaulag, og hvilke turer man kan gjennomføre ved bruk av denne metoden.
• Redning i tomannstaulag
• Instruksjon/veiledning av redning i flermannstaulag. Med og uten hjelpetau. Må gå gjennom 1:2, 1:3, 1:6-taljer på snødekt bre. Hvordan lage instruktørstandplass i kurssituasjon.
Teoretisk tema for turplanlegging: orientering, kart, kompass, bruk av GPS-verktøy, turplanlegging for neste dag
Kurs dag 3 - avansert snødekt bre
Egenferdighet/instruksjon/veiledning
• Tur med fokus på ferdsel i overgang bre/fjell og snø/is i område med uoversiktlige sprekker
Teoretisk tema: alpine farer
Teoretisk og praktisk tema: orientering, kart, kompass, bruk av GPS-verktøy
Kurs dag 4 - blåis/evt. med enkel snødekt bre
Egenferdighet/instruksjon/veiledning av:
• Når binder man seg inn i taulag og når gjør man ikke det? Forskjellen mellom blåis og snødekt.
• Metoder for tilkomst til og fra bre (sikringsmidler i fjell/abalakovforankring etc.)
• Instruksjon/veiledning av redning i flermannstaulag. Med og uten hjelpetau. 1:2, 1:3, 1:6-taljer på blåis. Hvordan lage instruktørstandplass i kurssituasjon.
Teoretisk tema: Bre- og fjellsportshistorie
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
• Breboka av Sindre Haslene Hox (2008)
• NF metodesett
• Metodesett for tomannstaulag (eget vedlegg)
• NF instruktørveiledning
• Nasjonal standard til Norsk Fjellsportforum
Organisering og arbeidsmåter
Varighet
Minimum 38 timer fordelt på 4 dager.
Krav til kurssted
NF breinstruktørkurs skal være i terreng som er reelt for et grunnkurs bre og noe mer avansert.
Kursopplegg
NF sin nasjonale standard pkt. 3.2.4.1 skal være førende for gjennomføringen av NF breinstruktørkurs.
De teoretiske emnene bør gjøres utendørs så langt det lar seg gjøre, men det kan være aktuelt å ta noen teoretiske emner når man er tilbake fra tur.
Det er fordelaktig å avslutte kursdagene senest kl. 18 for at deltakerne får egentid på kveldene. Det er vesentlig at de får pause, og ikke minst for instruktørene. Unntak er når dere skal gjøre turplanlegging.
Krav til lærer/instruktør
Kursleder må være minimum NF breinstruktør 2 eller fjellkursleder. Medinstruktør kan være breinstruktør 1 med minimum 10 dager som kursleder på grunnkurs.
Avsluttende prøve/eksamen
Deltakerne skal innlede dette selv med å vurdere seg på temaene sikkerhet, egenferdighet, formidlingsevne og lederegenskaper. Deltakere med manglende selvinnsikt, forståelse for sikkerhet og/eller utilstrekkelig egenferdighet på breen, må få konkret beskjed om hva som må forbedres før eventuell videre utdanning. De konkrete vurderingene skal føres inn på evalueringsskjema i kandidatens loggbok.
Det gis vurdering bestått/ikke bestått.
Utfyllende opplysninger
Se Norsk Fjellsportforum sin nasjonale standard for utfyllende info om breinstruktørkurs.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
- Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.