537 NF Klatreinstruktør sport 1

Godkjent for 28–38 timer  |  4–12 deltakere  | 

Læringsmål

Hovedtemaer for kurset og overordna læringsmål
Etter kurset skal deltakerne ha høy bevissthet om grunnleggende forutsetninger for sikker klatring på boreboltsikrede sportsklatrefelt. De skal være godt kjent med metodesett og undervisningsprinsipper for sportsklatring. De skal ha en god forståelse av rollen som klatreinstruktør i sportsklatring og ansvaret som følger med. De skal vise reflekterte holdninger til etikk og retningslinjer for bruk av borebolter og etablering av klatrefelt.
Etter endt kurs skal deltakerne beherske de temaene som inngår i instruktørkurset godt nok til å kunne gi klatrekursdeltakere kompetent, sikker og inspirerende veiledning.


De skal:
• Ha forståelse for myndighetskrav til organisert klatreaktivitet og anvende kravet
• Ha en grundig forståelse av standard metodesett ved sportsklatring.
• Mestre og vurdere utstyret som brukes ved sportsklatring og kunne forklare utstyrets ulike funksjoner, bruksområder og begrensinger. De skal kunne gjøre rede for hva som er feil bruk av utstyret og hvilke konsekvenser det kan medføre.
• Ha grunnforståelse for hvordan lære bort topptau- og ledklatring på sportsklatrefelt
• Ha en grundig forståelse av, og evne til å bruke og vurdere, standard metodesett for entaulengdes rappell og metoder for å ivareta deltakersikkerhet under entaulengdes rappell.
• Kunne rigge gelendertau, og mestre metoder for raskt å komme opp eller ned til uøvd deltaker i veggen ved behov.
• Forstå ulike typer borebolters funksjon og virkemåte, boltenes begrensinger, slitasje og levetid, samt å gjenkjenne metall kvaliteten
• Kunne formidle de ulike læringsmomentene på et sportsklatrekurs til uøvde på en trygg, sikker og pedagogisk måte.
• Kunne gjenkjenne og gjennomføre sikker og naturvennlig klatring og ferdsel på og ved sportsklatrefelt.

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Krav som er tatt ut fra NF-standarden punkt 2.2.1.1:
• Fylt 18 år ved kursets begynnelse
• Gjennomført klatrekurs eller tilegnet seg tilsvarende kunnskaper på annen måte
• Dokumentere minimum 2 års erfaring med å lede boreboltsikrete sportsklatreruter
• Dokumentere at man har ledet minst 30 ulike boreboltsikrete sportsklatreruter fordelt på ulike Utendørs klatrefelt
• Generell leder- eller instruksjonserfaring vil telle positivt

Innhold

Temaliste
Gjennom øvelser og klatring skal standard metodesett, taulagsrutiner og sikkerhetskrav gjennomgås.
Deltakerne må samtidig gis begrunnet og nyansert tilbakemelding på sin egen praksis. Deltakerne skal motiveres til å være aktive, ta initiativ, være deltakende i diskusjoner og vise forståelse og innsikt i tema som tas opp.


Helse, miljø og sikkerhet
Deltakerne skal gis en forståelse av de risikofaktorene som er forbundet med klatring. Deltakerne skal gis en kort innføring i de kravene til tilbydere av forbrukertjenester, arrangementsansvarlige og instruktører som følger av produktkontrolloven med forskrifter, og hvordan disse kravene kan etterleves i praksis. De skal også gis en oversikt over det praktiske ansvarsforholdet mellom tilbyder og tjenestemottaker. Refleksjoner over instruktørens rolle og ansvar, for sikkerheten og som verdiformidler, går som en rød tråd gjennom hele kurset.

Deltakeren skal:
• Kjenne til Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven - PKL) og forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften - IKF)
• Kunne vurder sikkerhet i utendørsklatring
• Mestre risikoreduserende tiltak
• Kunne iverksette varsling og førstehjelp ved ulykker
• Kjenne til typiske ulykker ved sportsklatring

Personlig utstyr og basismetoder for klatring
Kurset skal gi deltakerne en grundig forståelse for klatreutstyr, hjelmbruk og metoder ved boreboltsikret sportsklatring. Metoder for bruk av taubrems ved topptauklatring og ledklatring gjennomgås, samt bruk av ulike taubremser og hvordan de formidles på en sikker måte i en kurssituasjon.

Deltakeren skal:
• Kunne lære bort bruk av sportsklatreutstyr
• Kunne lære bort innbindingsknute
• Kunne lære bort knuter til sportsklatring
• Kunne lære bort bruk av langslynger som universell metode for utlikning av et sentralpunkt
• Forstå viktigheten ved bruk av hjelm med organisert klatring, kjenne igjen merking av godkjent sportsklatreutstyr og holdbarhet på utstyr.

Anbefalt utstyr til en sportsklatreinstruktør på kurs i organisert klatring:
• Hjelm
• Førstehjelpsutstyr
• 120 cm slynge og ekstra skrukarabinere
• Klemknutetau
• Mekanisk taubrems (valgfritt)
• Instruktør klatretau
• I tillegg til ordinært klatreutstyr

Topptau og ledklatring
Deltakerne skal få en grundig gjennomgang av klatring på topptau- og ledklatring og gjøres oppmerksom på risikomomentene ved sportsklatring. Deltakeren skal lære bort klatring på topptau og led til nybegynnere og ha et reflektert forhold til forskjellen på klatring innendørs og utendørs.

Deltakeren skal:
• Kunne lære bort trygg topptau- og ledklatring
• Kunne lære bort kameratsjekk
• Kunne lære bort innhekting av tau i kortslynger
• Kunne lære bort taulagskommunikasjon
• Kjenne til farer ved fall
• Kjenne til karabinerbrudd og reduksjon av faren for dette
• Kjenne til metoder for å henge opp kortslynger fra bakken

Instruktørmetoder

Deltakeren skal:
• Kunne rigge gelendertau
• Kunne bruke klemknute i kombinasjon med gelendertau
• Kunne metoder for å ta seg opp og ned langs et fiksert tau, ved bruk av mekanisk assisterende taubrems (for eksempel grigri) og en tauklemme (eventuelt klemknute)

Metoder for snumanøver på snufester
Deltakerne skal beherske metoder for å snu på toppfester. De skal forstå metodenes begrunnelse og kunne formidle dem. En bør legge vekt på faremomentet ved at en skifter sikringssystem, og prinsippet med at en alltid har to uavhengige forankringer.
Deltakeren skal:
• Kunne lære bort å snu i toppankeret
• Kunne lære bort å alltid ha to uavhengige forankringer når en snur i toppankeret
• Kunne lære bort kommunikasjon og rutiner ved snumanøver
• Lage en øvingsmodell for å gjennomføre snumanøver ved eller på bakkenivå

Klatreteknikk
Generell klatreferdighet forutsettes å ligge innenfor det deltakerne behersker fra før. Kurset skal gjennomgå hvordan man best mulig kan formidle klatreteknikk i ulike klatrestiler til kursdeltakere.
Deltakerne skal:
• Vise at de har alminnelig god og variert klatreteknikk
• Kunne formidle enkel klatreteknikk

Rappell og opphenging av topptau
Deltakeren skal kunne lære bort entaulengdes rappell, rappellering for etablering av topptau og etablere rappellstasjon for organisert klatreaktivitet.
Deltakeren skal:
• Kunne lære bort etablering av rappellfester
• Kunne lære bort entaulengdes rappeller
• Kunne lære bort bruk av klemknutetau ved rappell
• Kunne lære bort til faremomenter knyttet til rappellering
• Mestre å organisere en rappellstasjon som egen aktivitet
• Kunne gi instruktørbistand ved rappell, (ved bruk av et ekstra rappelltau og kameratrappellmetoden)

Det skal:
• Demonstreres hvordan deltakerrappell kan gjennomføres med et ekstra sikringstau styrt av instruktøren
Rappellfestene skal bestå av solide trær, stolper eller borebolter på toppen av veggen. Diskusjoner og vurderinger av rappellfestenes kvalitet skal belyses i kurset.

Veilederrollen – formidling, instruksjon og opplæring i klatring
Deltakerne skal fungere godt i instruktørrollen og være kjent med ulike læringsaktiviteter og metoder for grunnopplæring i klatring. NKFs Brattkorttest skal gjennomgås, med vekt på forutsetningene for å gjennomføre den utendørs. Deltakerne skal kjenne til utvalgte pedagogiske arbeidsformer, herunder begrepene instruerende og problemløsende metode. Alle deltakerne skal få prøvd seg med aktiv veiledning i praksisperioden i en instruktørsituasjon.

Deltakerne skal:
• Kjenne til maler i grunnkurs i utendørs sportsklatring (for eksempel inne-til-ute og grunnkurs ute, NKF)
• Kunne organisering av klatreaktivitet utendørs for barn, ungdom og voksne
• Kunne tilpasse veiledningen til deltakerne
• Kjenne til ulike formidlingsmåter og pedagogiske arbeidsformer
• Kunne anvende naturlig kursprogresjon fra topptauing, via leding med separat sikring og leding med hvil undervegs til selvstendig leding
• Kjenne til hvordan gjennomføre NKFs Brattkorttest, med vekt på forutsetningene for å gjennomføre den utendørs

Utearena, bolter og etikk
Deltakerne skal få innsikt i ulike typer borebolter, hvordan disse fungerer, metallkvalitet o plassering. Dette skal gi grunnlag for å vurdere boreboltenes sikkerhet på klatrefelt. Etiske refleksjoner knyttes til bolting av ruter, etablering av klatrefelt og sporløs ferdsel. Deltakeren skal også kjenne til sikkerhet gjennom fysisk tilrettelegging kontra sikkerhet gjennom utvikling av ferdigheter. Modulen skal også gi deltakerne kunnskap om allemannsrett, grunneier- og tilkomstproblematikk og bruk av utearenaer. Deltakerne skal vise reflekterte holdninger og forståelse for disse problemstillingene.

Deltakeren skal:
• Ha kunnskap om ekspansjonsbolter sine deler og limbolter
• Gjenkjenne rustfritt og syrefast stål (316/A4)
• Kjenne ulike typer snufester
• Kunne vurdere sikkerhet på klatrefelt i forhold til organisertaktivitet
• Kjenne til vurderinger og prosessen av etablering av klatrefelt utendørs
• Kunne gjenkjenne og gjennomføre sikker og naturvennlig klatring og ferdsel på og ved sportsklatrefelt.

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

  • NF metodesett
  • NF instruktørveiledning
  • Klatreboka av Ragnar Bell og Hans Petter Håkonsen
  • Sikker Klatring av Geir Evensen
  • Innføring i klatring av Stein Tronstad

Organisering og arbeidsmåter

Kurset gjennomføres på utendørs klatreklippe sikret med borebolter, helst på flere ulike felt. Veggene skal ha muligheter for både topptau-, ledklatring og rappell. Det skal være lett å komme seg mellom toppen og bunnen av klippen. Klippen bør ha klatreruter av ulik vanskegrad som setter krav til ulike klatreteknikker. Det skal være mulig å legge standplass i bunnen av veggen. Klippen bør ha jevnlig tilsyn av en lokal klatreklubb eller annen instans som vurderer boreboltenes tilstand.

Krav til lærer/instruktør

Krav til kursleder: klatreinstruktør 2 sport/klatreinstruktør 2 høyfjell/fjellkursleder.
Krav til medinstruktør: 
• Klatreinstruktør 2 sport
• Klatreinstruktør 1 sport/klatreinstruktør 1 lavland/høyfjell (som i tillegg har 10 dager praksis som instruktør på utendørs klatrekurs, hvorav minst 4 dager som kursleder)
• Klatreinstruktør 2 høyfjell
• Fjellkursleder

Avsluttende prøve/eksamen

Deltakeren skal oppfordres til selv å gjøre seg opp en mening om sine sterke og svake sider. Kandidatene skal vurderes ut fra følgende punkt: Sikkerhet, egenferdighet, formidlingsevne og lederskap.

Kandidatene vurderes til bestått/ikke bestått. Kursleder skal gi en skriftlig og begrunnet vurdering.

Endelig godkjenning som NF sportsklatreinstruktør 1 gis etter 2 dager praksis er gjennomført på et borebiltsikret klatrekurs utendørs hos godkjent NF-arrangør.

 

Utfyllende opplysninger

Se NF-standarden for mer utfyllende info om kursinnholdet. 

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.
  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
  • Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.