538 Inkludering
Læringsmål
Erfare og lære om inkludering på en lekfull og aktiv måte.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Barn og unge fra 7 år og unge voksne. Ingen krav til forkunskaper, men det må være minst 4 deltagere som er 14 år eller eldre for at kurset skal kunne utløse opplæringstilskudd.
Innhold
Deltakerne orienteres i begrepet inkludering og de mest vesentlige problemstillingene rundt inkludering. Hva betyr inkludering? Hvorfor er det viktig å være inkluderende?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
4H Nordland sitt inkluderingskurs, utarbeidet av prosjektleder for Grønn inkludering Miriam Sandvær Ottesen.
Organisering og arbeidsmåter
Kurset kan med hell gjennomføres som en hinderløype med inkluderingstema der deltakerne samarbeider i lag for å komme i mål. Feks en hinderløype med ti stasjoner. Deltakerne deles in i lag, og ved hver stasjon utfordres de på forskjellige områder innen inkludering, både teoretisk og praktisk.
Andre metoder kan selvfølgelgi også benyttes. Det viktigste er å tilpasse metoden til de aktuelle deltakerne.
Krav til lærer/instruktør
Ha god kjennskap til begrepet inkludering, og gjerne ha fullført 4H Nordland sitt inkluderingskurs.
Avsluttende prøve/eksamen
Ingen avsluttende prøve eller eksamen, men deltakerne oppfordres til samtale etter avsluttet hinderløype, for å dele erfaringer.
Utfyllende opplysninger
Dette er som utgangspunkt et fysisk kurs, men kan også om situasjonen tilsier det, gjennomføres digitalt.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.