539 Lær å ro som en viking

Godkjent for 4–20 timer  |  minst 4 deltakere  |  inntil 30 % elektronisk kommunikasjon

Læringsmål

Kandidatene skal etter kurset kunne ta på seg en redningsvest korrekt, komme seg trygt i båten, ro uanstrengt i rett linje, snu båten 360 grader både skarpt og slakt, skåte, fortøye og ro en færing (båt med fire årer) i takt sammen med en makker.

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Mennesker som ikke kan å ro, fra fjorten år og oppover. Ingen forkunnskaper krevd.

Innhold

Kandidatene skal på kurset lære:

• Sjøveisreglene
• Ta på redningsvest
• Holde årene
• Sitte riktig på tofta og finne spenntak i skroget
• Fem-trinns-kunsten å ro uten å slite ut armene
• Presisjonsroing langs en rett linje med ryggen mot fartsretningen etter å ha tatt «me»
• Hamle/Skåte
• Snu båten skarpt og slakt
• Ro i åttetall
• Ro i takt med en makker
• Fortøyningsknutene: Pålestikk, dobbelt halvstikk og båtmannsknop
• Legge til brygge eller land og fortøye båten

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

• En færing som helst skal være i tre og kunne ros av to stykker
• Redningsvester
• Fire årer
• Ausekarr
• Godt tau

• Forbundet Kystens åttesiders hefte «Roknappen» 2010

• Heftet «Hvordan lærer vi barn å ro» utarbeidet av Polarsirkelen friluftsråd og Rana Plast As, 2008

Organisering og arbeidsmåter

Kurset gjennomføres med en kort teoridel – inne eller utendørs - hvor fokus ligger på sikkerhet, sitte stille i båten, alltid ha på flytevest, være observant på vær og vind, og terping på de tre nødvendige knutene. I tillegg snakker vi litt om hvorfor det er viktig å kunne ro, hvilke fordeler det har i forhold til padling og litt om hvordan nordmenn i tusenvis av år har vært avhengige den kunsten og hvor langt ut i den store vide verden den tok nordmenn i den epoken som blir kalt vikinge-tiden.

Den praktiske delen av kurset foregår i størst mulig grad på sjøen. Til å begynne med to og to i båten sammen med instruktør. Etter hvert to og to kandidater alene i båten. Da gjerne i forbindelse med andre aktiviteter som fisking, faktisk forflytning til vanns eller setting og henting av fiskegarn.

Selvtillit gjennom mestring og mengdetrening er avgjørende for hvor god den enkelte kan bli og hvor trygg man måtte føle seg.

Krav til lærer/instruktør

Instruktør trenger ingen formelle kvalifikasjoner, men må kunne svømme og bør samtidig være en stødig og sterk roer.

Avsluttende prøve/eksamen

Ingen avsluttende prøve/eksamen, men deltakerne tar «Roknappen». Det jobbes alene eller sammen med en makker. 

Moment 1: Forberedelser

Moment 2: Presisjonsroing

Moment 3: Skåting

Moment 4: Snu båten 360 grader

Moment 5: Ro i åttetall

Moment 6: Legge til og fortøye

Utfyllende opplysninger

Å ro var i tusenvis av år en viktig del av hverdagen for de fleste som bodde langs norskekysten. Etter påhengsmotorens innkomst er denne livsviktige ferdigheten til sjøs ikke lenger noe ungdommen lærer seg. Dette kurset skal gjennom instruksjon, praktiske oppgaver og øvelse bøte på dette kollektive kompetansetapet og samtidig åpne kandidatenes horisont for egne og naturens krefter.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.