544 Strategi, handlingsplaner og prosjektutvikling i 4H

Godkjent for 8–16 timer  |  minst 4 deltakere  |  inntil 100 % elektronisk kommunikasjon

Læringsmål

Deltakerne skal bli kjent med gjeldende strategi og plandokumenter i 4H og lære å utvikle handlingsplaner for eget fylke. Målet er å øke kunnskapen om 4H hos tillitsvalgte, medlemmer og fremtidige medlemmer.

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Målgruppa er medlemmer i fylkesstyret og andre ressurspersoner som jobber med å utvikle aktiviteten i fylket basert på sentrale handlingsplaner, strategier og større prosjektsøknader i fylket. De bør ha grunnleggende kjennskap til hvordan vi jobber med demokrati i 4H. Hva som er kjerneverdiene i organisasjonen og hvordan vi skal anvende dette i 4H.

Innhold

  • Bli kjent med bakgrunnen for dokumentene og målet med arbeidet for å utvikle 4H
  • Analysere lokalmiljøer, samarbeidspartnere og hvordan en skal nå ut til lokale 4H-klubber, nettverksbygging
  • Gjennomføre en SWOT-analyse eller tilsvarende verktøy
  • Iverksette en arbeidsplan for hvordan en legger fram fylke sitt strategidokument og handlingsprogram.
  • Underveisevaluering. Hvordan går prosjektet og hva må justeres?
  • Evaluering av arbeidet

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

Gjeldende plandokumenter som 4H Norge sin handlingsplan og strategi. Kommunikasjonplan. Prosjektsøknadens innhold i større søknader knyttet til satsning på medlems- og klubbutvikling i fylkene

Organisering og arbeidsmåter

Studiering, med og uten lærer/veileder

Krav til lærer/instruktør

Lærer/veileder bør være en ansatt i 4H med bred kunnskap om organisasjonen. Alternativt fylkesstyreleder eller andre ressurspersoner i fylket med bakgrunn fra organisasjonsarbeid

Avsluttende prøve/eksamen

Ingen avsluttende prøve eller eksamen

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.
  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
  • Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.