544 Strategi, handlingsplaner og prosjektutvikling i 4H
Læringsmål
Deltakerne skal bli kjent med gjeldende strategi og plandokumenter i 4H og lære å utvikle handlingsplaner for eget fylke. Målet er å øke kunnskapen om 4H hos tillitsvalgte, medlemmer og fremtidige medlemmer.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Målgruppa er medlemmer i fylkesstyret og andre ressurspersoner som jobber med å utvikle aktiviteten i fylket basert på sentrale handlingsplaner, strategier og større prosjektsøknader i fylket. De bør ha grunnleggende kjennskap til hvordan vi jobber med demokrati i 4H. Hva som er kjerneverdiene i organisasjonen og hvordan vi skal anvende dette i 4H.
Innhold
- Bli kjent med bakgrunnen for dokumentene og målet med arbeidet for å utvikle 4H
- Analysere lokalmiljøer, samarbeidspartnere og hvordan en skal nå ut til lokale 4H-klubber, nettverksbygging
- Gjennomføre en SWOT-analyse eller tilsvarende verktøy
- Iverksette en arbeidsplan for hvordan en legger fram fylke sitt strategidokument og handlingsprogram.
- Underveisevaluering. Hvordan går prosjektet og hva må justeres?
- Evaluering av arbeidet
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Gjeldende plandokumenter som 4H Norge sin handlingsplan og strategi. Kommunikasjonplan. Prosjektsøknadens innhold i større søknader knyttet til satsning på medlems- og klubbutvikling i fylkene
Organisering og arbeidsmåter
Studiering, med og uten lærer/veileder
Krav til lærer/instruktør
Lærer/veileder bør være en ansatt i 4H med bred kunnskap om organisasjonen. Alternativt fylkesstyreleder eller andre ressurspersoner i fylket med bakgrunn fra organisasjonsarbeid
Avsluttende prøve/eksamen
Ingen avsluttende prøve eller eksamen
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
- Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.