545 Introkurs Jegerprøven
Læringsmål
Kandidatene skal etter kurset forstå hvorfor alle jegere i Norge må ha bestått jegerprøven, hva som kreves for å gå opp til eksamen, hvordan jegerprøvekurset er bygd opp, hva det inneholder og hvilke rettigheter man får etter bestått eksamen.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Målgruppen for kurset er primært mennesker som er nysgjerrige på jakt og fangst i Norge, men som trenger hjelp til å forstå og skaffe seg oversikt over lover, regler, norsk jakt-tradisjon og reglene for gjennomføring av Jegerprøvekurset.
Innhold
Kurset tar utgangspunkt i Studieplan for jegerprøvens obligatoriske kurs og Instruks for innhold og gjennomføring av jegerprøven.
Kurset skal på en lettfattelig og grundig måte gå gjennom regelverket som ligger til grunn for det obligatoriske jegerprøvekurset og belyse innholdet i hver av de ni obligatoriske samlingene.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
- Studieplan for jegerprøvens obligatoriske kurs og Instruks for innhold og gjennomføring av jegerprøven.
- Jegerprøveboka (ikke viktig hvilken så lenge den er av nyere dato og revidert etter 1. april 2017)
- Nettressurser som for eksempel Norges JFFs «www.jegerproven.no»
- Kursholder kan med fordel utarbeide sin egen Powerpoint-presentasjon basert på ovenstående med høydepunkter og læringsmål for den enkelte samling og forklare de mest sentrale begrepene med filmer og eksempler.
Organisering og arbeidsmåter
Kurset bygges opp som et løst foredrag med mulighet for spørsmål og diskusjon. Det beregnes 15 - 20 minutter, inkludert spørsmål, på orientering om hver av de 9 obligatoriske samlingene i jegerprøvekurset.
Krav til lærer/instruktør
Erfaren jegerprøveinstruktør
Avsluttende prøve/eksamen
Ingen prøve eller eksamen. Kurset gir ingen formell kompetanse.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.