554 Håndverk og kreativt arbeid
Læringsmål
Kurset skal gi utvidet kompetanse og praktiske erfaringer knyttet til håndverksteknikker og/eller kreativt arbeid gjennom "å lære ved å gjøre".
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Medlemmer som ønsker å lære mer om håndverk og/eller kreative prosesser.
Innhold
Håndarbeid
- Bærekraftig bruk og forvaltning av materialer
- Sanking og bruk av materialer fra naturen
- Bruk av ulike verktøy
- Arbeid med ulike materialer
- Planlegging av arbeid
- Historisk betydning
- Gjenbruk
- Strikking
- Veving
- Hekling
- Knipling
- Omsøm
- Tegning
- Maling
- Ulike former for tradisjonshåndverk
Håndverk
- Bærekraftig bruk og forvaltning av materialer
- Planlegging og bygging av strukturer og bygg
- Restaurering og oppussing
- Arbeid med ulike materialer
- Historisk betydning
- Bruk av ulike verktøy
- Sanking og bruk av materialer fra naturen
Ulike former for kreativt arbeid
- Bruk av digitale verktøy til å skape kreative uttrykk
- Arbeid med skriftlige, musikalske og visuelle fremstillinger
- Arbeid med ulike materialer
- Redigering av ulike visuelle uttrykk
- Improvisasjon
- Fotografering
- Kreativ bruk av kroppen
- Manusskriving
- Teater og improvisasjon
- Øvelse innen en ferdighet
Annet
- Rutiner for å unngå skader og feilbelastning
- Fremvisning av kreativt arbeid
Kurset (tema og innhold, gjennomføring, omfang, nivå og vektlegging) tilpasses deltagergruppen og deres behov. Tema må fremgå av kurset navn, og kan/bør i tillegg oppgis under “Merknad” ved søknad om tilskudd.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Aktuell faglitteratur og annet som kan bidra til inspirasjon og læring.
4H-ressurser:
- Oppdragsbanken (Oppdragsbanken - 4h)
- Den Grønne skolen (Den grønne skolen)
Organisering og arbeidsmåter
Praktisk gjennomgang, foredrag, diskusjoner, gruppearbeid, og praktiske øvelser og oppgaver. Dette er som utgangspunkt et praktisk kurs, men hele eller deler av kurset kan gjennomføres digitalt dersom det er gjennomførbart og omstendighetene tilsier det.
Krav til lærer/instruktør
Instruktør bør ha god kompetanse innenfor kursets tema.
Avsluttende prøve/eksamen
Det er ikke krav om avsluttende prøve etter endt kurs.
Utfyllende opplysninger
Denne studieplanen er ment å erstatte følgende studieplaner:
216 Tradisjonshåndverk
1232 Bålhus – bygging
1281 Gapahuk i tre – bygging
1716 Flåtebygging
1718 Lær å smi
1802 Arbeid med tre -sprellemann
8134 Spikking i rått tre
8135 Oljemaling – nybegynner
8838 Med pinnar og garn
8133 Strikking
8030 Maling på leirbukse
1796 Akvarellmaling og blomsterdekorasjon
1763 Fusing og ovnsformet glass
1677 Smykkelaging
1657 Sy Luhkka (samisk poncho)
1509 Scrapbooking
1481 Olabil
1318 Kreativ saum
1043 Teatersport
306 Teatersport
350 Brodering
498 Fortellerkunst
1049 Reklamefilm
1482 Tegning- innføring
1681 Gitar- nybegynner
1679 Bokprosjekt
1680 Forming
1794 Sang
8967 Toving
1241 4H-Fotografen
1804 Bruk av ville vekster
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
- Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.