558 Beredskapshagen: Grønnsaker

Godkjent for 10–20 timer  |  minst 4 deltakere  |  inntil 25 % elektronisk kommunikasjon

Læringsmål

Deltakerne skal lære forberedelsene til dyrking av grønnsaker. De skal lære selve dyrkingen og de skal også lære å oppbevare det de dyrker slik at man har mat utover dyrknings-perioden.

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Målgruppe er de som dyrker grønnsaker og også de som ønsker å starte å dyrke.

Innhold

Første møte vil være teori. Gjennomgang av prinsippene om dyrking: planlegging av dyrkingshagen, jord, gjødsel, hva skal jeg dyrke, såing, prikling, utplanting, samplanting, dekking av planter. Med

Tre møter ute på dyrkingsfelt: tidlig, midt i og på slutten av dyrkingssesongen. Gjennomgang av hagen, plantene, jord, jorddeking, duk etc. Diskusjoner deltakere imellom og med dyrkingsansvarlig.

Siste møte inne hvor vi oppsummerer hva gikk bra og hva gikk ikke så bra. Diskusjon. Så en bolk om oppbevaring som lagring, forvelling, frysing, hermetisering etc.

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

Tommy Tønsberg og Kenneth Ingebretsen: Grønnsaker

https://www.youtube.com/watch?v=_R_UrIPh1j0

https://www.youtube.com/watch?v=IzacVZXaS-E

https://bakhagen.hageselskapet.no/hagestoff/hageselskapets-kjokkenhage/?offset2321=0

Organisering og arbeidsmåter

Teoridel med forelesning

Samlinger ute på dyrkningsfelt med lærer/veileder

Oppsummerende samling inne med lærer/veileder

Krav til lærer/instruktør

En lærer til første teorimøte.

En annen lærer, en erfaren dyrker som også er kokk på de neste fire samlingene.

Avsluttende prøve/eksamen

Ingen eksamen eller prøve

Utfyllende opplysninger

Vi opplever at mange i dag er usikre på fremtiden og at det kunne dyrke egne grønnsaker er en av flere ting folk ønsker å lære mer om for å ha en større beredskap.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.
  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
  • Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.