6166 NKK Agility instruktør Trinn 2
Læringsmål
- Utdanne trinn 1 instruktører til trinn 2 instruktører med fagområde Agility.
- Kunne holde nybegynner og videregåendekurs og treninger innen Agility, unntatt instruktør utdannelseskurs, de er forbeholdt trinn 3 instruktørene.
- Kunne sette opp både teoretiske og praktiske leksjoner, samt kunne lage kursplaner for kurs inne Agility.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle trinn 1 instruktører som ønsker å bli trinn 2 agilityinstruktører.
Innhold
1. samling
TmL: 8
Tema:
Teoridag.
Stikkord:
- Instruktørens oppgaver og plikter som bemyndiget instruktør i NKK.
- Hinderkonstruksjon/ sikkerhet/ mål.
- Agility og stress på hund
- Oppvarming. Mental forberedelse av både hund og fører.
- Skader på hund.
- Stress og stress mestring av hundefører.
- Hundeførers kondisjon.
- Fordeler og ulemper ved fysisk godt/dårlig trent hundefører.
- Hundens anatomi
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, teoretiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjoner
2. samling
TmL: 7
Tema:
Teoridag
Stikkord:
- Grunntrening.
- Klatre -hoppe- løpe- balansere. Generelt + enkelt hindre.
- Baneforståelse.
- Baneoppsett, herunder hele baner, treningsbaner for både nybegynner og videregående.
- Trening og forståelse av momenter i banen. Oppsett og tegning av treningsmomenter.
- Hinderkonstruksjon/ sikkerhet/ mål.
- Hundens anatomi
- Agility og stress på hund
- Oppvarming. Mental forberedelse av både hund og fører.
- Skader på hund.
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, teoretiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjoner
3. samling
TmL: 8
Tema:
Teori dag og planlegging av nybegynnerkurset
Stikkord:
Utdanningsplanlegging:
- Forarbeid
- Motivasjon
- Kommunikasjon
- Instruktørens rolle i en læresituasjon
- Forskjellige undervisningsformer
- Hjelpemidler i undervisningen
Pedagogisk praksis:
- Planlegging og gjennomføring av leksjon, gruppearbeid og foredrag.
- Stress og stress mestring av hundefører.
- Hundeførers kondisjon. Fordeler og ulemper ved fysisk godt/dårlig trent hundefører.
Problemstillinger:
Sørge for at alle deltar aktivt i både de teoretiske og praktiske leksjonene, slik at sensor kan danne seg ett inntrykk av om eleven er skikket for å bli trinn 2 Agilityinstruktør.
4. samling
TmL: 7
Tema:
Planlegging av nybegynnerkurset
Stikkord:
Utarbeide kursplan, innehold og tidsfordeling for samling 5 og 6.
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, diskusjoner, gruppearbeid.
5. samling
TmL: 8
Tema:
Holde nybegynnerkurset.
Stikkord:
Holde teoretiske og praktiske leksjoner for de påmeldte til nybegynnerkurset.
Arbeidsform og gjennomføring:
- Undervise i både teoretiske og praktiske leksjoner.
- Instruktøreleven blir også vurdert av sensor om man er egnet til å bli instruktør.
6. samling
TmL: 7
Tema:
Holde nybegynnerkurset.
Stikkord:
Holde teoretiske og praktiske leksjoner for de påmeldte til nybegynnerkurset.
Problemstilling:
- Undervise i både teoretiske og praktiske leksjoner.
- Instruktøreleven blir også vurdert av sensor om man er egnet til å bli instruktør.
7. samling
TmL: 8
Tema:
Teori dag samt planlegge nybegynnertrening
Stikkord:
Stress:
- Negativt stress
- Positivt stress
- Stress
- Hilse atferder
- Terminologi i læringspsykologien og metodologi
- Lek
- Ressursforsvar
- Strekking-underkastelse
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, teoretiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjoner
8. samling
TmL: 7
Tema:
Teori dag samt planlegge og gjennomføre nybegynnertrening
Stikkord:
Holde teoretiske og praktiske leksjoner for de påmeldte til nybegynnertreningen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjoner
9. samling
TmL: 8
Tema:
Teori dag samt planlegge videregående treningen
Stikkord:
- Bronsemerke. selvstudie.
- Konk.regler/ dømming/ baner. Vesentlig selvstudie hjemme som gjennomgåes i plenum.
- Konkurranseforberedelser. Hovedprinsipper – briefing. Vesentlig selvstudie.
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, teoretiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjoner
10. samling
TmL: 7
Tema:
Teori dag samt holde videregåendetrening
Stikkord:
Holde teoretiske og praktiske leksjoner for de påmeldte til videregåendetreningen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretiske og praktiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjone
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne og lærer/instruktør:
- NKK's regelverk.
- Din Hund(1983) og Din Hund fortsetter(1986), av Sven Jærverud og Gunvor af Klinteberg-Jærverud 1983/86.
- Hundens språk og atferd-en illustrert håndbok(2009) av Barbara Handelman 2009.
- http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2012/01/U-plan-trinn-II-AG-99-I-BRUK.pdf
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Utdannet NKK trinn 3 agility instruktør
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.