6232 Norske Redningshunder, Instruktørutdanning. Del 1, Pedagogikk
Læringsmål
Instruktørutdanningen skal kvalifisere hundeførere i Norske Redningshunder til å fungere som instruktør og dommere i organisasjonen. Fokus for utdanningen er rettet mot NRHs formål, å utdanne ekvipasjer, hunder med førere, til redningstjenesten i Norge
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Hundeførere og tidligere hundeførere
Innhold
1. samling
TmL: 23
Tema:
Pedagogikk
Stikkord:
- Pedagogisk grunnlag
- instruksjonsteknik
- ledelse
- gruppeprosesser
- lagutvikling
- dynamikk
- samhandling
- evaluering
- motivasjon
- kommunikasjon og organisering av praksisuke
Arbeidsform:
Samling ,gruppearbeid og selvstudie
Problemstillinger:
Modul 1, Pedagogikk
Modul 1 inneholder emnene:
- Pedagogisk grunnlag
- Instruksjonsteknikk
- Ledelse
- Gruppeprosesser, lagutvikling, dynamikk, samhandling
- Evaluering
- Motivasjon
- Kommunikasjon
- Organisering, forberedelse praksisuke
Overordnet målsetting
- Etter gjennomført modul 1, pedagogikk, skal eleven ha god forståelse for det pedagogiske grunnlaget.
- Videre skal eleven ha forståelse for de faktorene som påvirker kommunikasjonen mellom mennesker som er i en læresituasjon, og gjennom praktisk utførelse vise at han/hun er i stand til å bruke enkle teknikker for å sikre at budskapet når frem til mottaker.
- Eleven skal også ha grunnleggende forståelse for de mekanismer som virker i grupper bestående av 2 - 10 deltagere, og kjenne til teknikker som er egnet til å påvirke disse mekanismene.
- Eleven skal kjenne til hvordan mennesker motiveres, og kunne bruke dette i praktisk arbeid med enkeltpersoner og/eller grupper.
Avslutning første modul. Forberedelse neste samling Forberedelse praksisuke Alle/FTU
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
Dette er utarbeidet av eget utvalg i Norske Redningshunder.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Et eget utvalg har det overordnete ansvar for å stille med tilfredstillende fagkrefter innen de ulike tema.
Avsluttende prøve/eksamen
Elevene evaluerer kurset fortløpende og skriftlig etter siste samling.