6233 Norske Redningshunder, Instruktørutdanning. Del 2, Brukshundopplæring
Læringsmål
Instruktørutdanningen skal kvalifisere hundeførere i Norske Redningshunder til å fungere som instruktør og dommere i organisasjonen. Fokus for utdanningen er rettet mot NRHs formål, å utdanne ekvipasjer, hunder med førere, til redningstjenesten i Norge.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Hundeførere og tidligere hundeførere
Innhold
1. samling
TmL: 25
Tema:
Brukshundopplæring
Stikkord:
Adferd, læring og observasjon
Arbeidsform:
Samling ,gruppearbeid og selvstudie
Problemstillinger:
Modul 2, Brukshundopplæring
Modul 2 inneholder fagene:
- Atferd
- Læring
- Observasjon.
Overordnet målsetting
Etter modul 2, brukshundopplæring, skal eleven:
- kunne redegjøre for de ulike atferdstyper hos hund.
- Han/hun skal kunne forskjellige metoder for atferdsendring hos hund, læring, og gjennom enkle praktiske øvelser vise at han/hun er i stand til å omsette kunnskapen til praktisk arbeid.
- Eleven skal ha god kjennskap til de begreper som benyttes i brukshundopplæring.
- Eleven skal videre kunne benytte de ulike metodene på de ulike søksøvelsene i NRH.
- Eleven skal vise forståelse for behovet av god observasjon og analyse av observert atferd i forberedelsene til atfedsendringstiltak.
Atferd:
- Eleven skal kunne forskjellene mellom de ulike atferdstyper og hvordan disse påvirker vår mulighet for å tilføre hunden læring.
- Eleven skal kunne de viktigste faser i hundens utvikling fra valp til voksen og hvordan denne utviklingen kan påvirke hundens evne til læring.
- Eleven skal kunne forstå hundens viktigste signaler og evne å tilpasse forsterkere, innlæringsmetoder og prinsipper etter hundens behov
- Eleven skal ha forståelse for hva en funksjon er og kunne bruke dette i praktisk arbeid.
- Eleven skal kunne forstå hundens reaksjoner i ulke situasjoner og kunne forstå når hunden har avreagert.
- Eleven skal kunne bruke dette i praktisk arbeid i forbindelse med tester og prøver og når hunden reagerer uventet i forbindelse med øvrig trening
Etter modulen skal eleven kunne;
- Definere atferd Atferdstyper (indre/ytre)
- Overskuddsatferd
- Underskuddsatferd
- Manglende atferd
- Positiv atferd
Utvikling, faser i utvikling.
Språk Læring
- Leksjonen skal gi grunnleggende kunnskap om læring og vil være sentral i senere leksjoner og praktisk arbeid
- Eleven skal kjenne til og forstå prinsippene i innlæringsveien med nyinnlæring, opprettholdelse og generalisering som sentrale elementer
- Grunnleggende forståelse for straff og forsterking og hvordan disse virker i forhold til hverandre. Skal kunne bruke de vanligste prinsipper for innlæring.
- Kjenne til og forstå begrep som "shaping", "Kjeding" "Operant og betinget betinging".
- Kunne forskjellen på positiv og negativ straff og positiv og negativ forsterking.
- Eleven skal ved egenpresentasjoner vise at han/hun forstår hvordan de ulike prinsippene for innlæring benytter seg av straff og forsterking og kunne anvende de ulike prinsippene på våre bruksøvelser .
- Hva er læring
- Læringsprinsipper
- Innlæringsveien
- Motivasjon
- Forsterking og straff - Metoder, ulike prinsipper for innlæring
- Kjeding, baklengs, framlengs
- Shaping
- Bruk av påvirkning
- "Operant betinging" - Observasjon
Etter modulen skal eleven kunne;
- Observere atferd og analysere observert atferd
- Reaksjoner og avreagering
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
Dette er utarbeidet av eget utvalg i Norske Redningshunder.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Et eget utvalg har det overordnete ansvar for å stille med tilfredstillende fagkrefter innen de ulike tema.
Avsluttende prøve/eksamen
Elevene evaluerer kurset fortløpende og skriftlig etter siste samling.