7149 Roser- valg og stell
Læringsmål
Bedre kunnskap om rosedyrking
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle som er interessert i emnet
Innhold
1. samling
TmL: 2
Tema:
Valg og stell av roser
Stikkord:
Roseekspert Rein La Solberg viser bilder og snakker om roser, både gamle sorter og nye
Arbeidsform:
Kåseri/lysbilder
Problemstillinger:
Vi siller så mange spørsmål vi kan til eksperten
2. samling
TuL: 3
Tema:
Valg av roser
Stikkord:
Gammeldagse roser, Auistinroser,kanadiske roser, stilk-, klase- og klatreroser
Arbeidsform:
Studiering
Problemstillinger:
Holdbarhet, resistente mot sjukdommer, plassering, hvordan skaffe seg ønskede roser og hvilke ønsker hver enkelt har til roser.
3. samling
TuL: 3
Tema:
Stell av roser
Stikkord:
Jord, hva kan roser utsettes for av sjukdom og skadedyr, stell gjennom året; som klipping, vinterdekking etc.
Arbeidsform:
Studiering
Problemstillinger:
Hva kan vi gjøre for å bekjempe sjukdommer og skadedyr, hvordan og når skal roser beskjæres. Og andre spørsmål vi har ang. "stikkord"
4. samling
TuL: 6
Tema:
Ekskursjon i forbindelse med studieringen
Stikkord:
Ekskursjonstur til en rosedyrker, forslag nå er Heine Haagensen, evt. tur til roseparken i Gøteborg, men der må deltagerne få si sin mening.
Arbeidsform:
Tur, men der avgjør deltagerne
Problemstillinger:
Alt vi enda er usikre på, evaluering av studieringen
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Mellby: "Roser i Norge" + "Roser som trives i Norge". Damms store roseleksikon. Roseforeningsblader m.m.
For lærer/instruktør:
- Artikler i Norsk hagetidend og tilsv. tidsskrifter, nevnte bøker og tidsskrifter + bøker o.a. deltagerne har med.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
At deltagerne mener de har hatt utbytte av studieringen