8852 Rammevev
Læringsmål
Ta vare på gammel kultur og føre den videre.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle som er opptatt av å ville ta vare på gamle kulturuttrykk
Innhold
1. samling
TmL: 3
Stikkord:
Åkle, billedvev, løper, sjal, skjerf, flensvev og dobbeltvev.
Arbeidsform:
Undervisning og øvelse.
Problemstillinger:
Uttaking av mønstre og renning.
2. samling
TmL: 3
Stikkord:
Sammensetning av farger (fra egen plantefarging), oppstart.
Arbeidsform:
Undervisning og øvelse.
Problemstillinger:
Øvelse på teknikker, fargenes påvirkning på hverandre.
3. samling
TmL: 3
Stikkord:
Starte opp vevingen i henhold til mønstre og farger. Om mønstre, ulike typer og tradisjoner.
Arbeidsform:
Undervisning og veiledning.
Problemstillinger:
Øvelse på egenhånd.
4. samling
TmL: 3
Stikkord:
Lære å flytte ned, og individuell veiledning.
5. samling
TmL: 3
Stikkord:
Øvelse under veiledning. Hjelpe hverandre med teknikker.
6. samling
TmL: 3
Stikkord:
Øvelse under veiledning.
Problemstillinger:
Hakking, kjerringtenner, trapping, konturlegging, bragder og ganger. 2 skafts og 4 skafts løpere.
7. samling
TmL: 3
Stikkord:
Hver enkelt får hjelp og veiledning i ulike teknikker ut fra hva de vever.
8. samling
TmL: 3
Stikkord:
Øvelse fra forrige møte med lærer.
9. samling
TmL: 3
Stikkord:
Øvelse
10. samling
TmL: 3
Stikkord:
Hjelp til avslutning av arbeidet. Sømkant, nedtaking og fletting.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
-
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold